#dviskaidro
Skolēnu sekmes, publicēšana citiem skolēniem, datu aizsardzība

Vecāki un citi interesenti ik pa laikam ziņo Inspekcijai, ka skolās tiek publicēti skolēnu ikdienas mācību rezultāti un reitingi. Šie dati tiek ņemti no sistēmām, kurās apkopoti mācību vērtējumi. Rodas jautājums- vai tas nav datu aizsardzības pārkāpums?

Piemēri:

  1. Klasē pie aktualitāšu dēļa tiek izvietots skolēnu sekmju reitings, norādot katra skolēna vārdu un uzvārdu, vidējo atzīmi, kā arī vietu starp klases biedriem.
  2. Skolotāja mācību stundas laikā, izmantojot projektoru, klasē esošajiem skolēniem rāda visas sekmes no portāla E-klase, kur redzami visu audzēkņu vārdi, uzvārdi un atzīmes.

Vērtējot aprakstītās situācijas, esam novērojuši, ka mērķis skolēnu atzīmju reitinga veidošanai un sekmju parādīšanai visai klasei (pat citiem vecākiem) nav kādu atsevišķu sasniegumu vai sacensību, piemēram, mācību olimpiāžu rezultātu atainošana. Bērna sekmes ikdienas mācību procesā attiecas tikai uz viņu un viņa vecākiem. Savukārt citiem cilvēkiem nav pamatota iemesla tās zināt vai piekļūt šai informācijai.

Skolas galvenokārt apstrādā bērnu datus, lai nodrošinātu mācību procesu, un tam jānotiek skolēna interesēs. Ja skolēnu sekmju publiskošanas mērķis ir izcelt sekmīgākos un motivēt citus uzlabot rezultātus, tas nav uzskatāms par samērīgu risinājumu. Jāņem vērā, ka tas var negatīvi ietekmēt skolēnus ar zemākām sekmēm, kuri reitingā ierindojas pēdējās vietās.

Minētos mērķus var sasniegt, veicot datu apstrādi mazākā apmērā. Proti, informāciju par katra bērna sekmēm un viņa vietu reitingā var izsniegt katram bērnam un vecākiem individuāli, neatklājot citu bērnu datus. Tāpat var skolas pasākumos paust publisku atzinību labākajiem skolēniem.

Ja izglītības iestāde var atrast veidu, kā pozitīvā veidā un samērīgi informēt citus par skolēnu sasniegumiem, tai iepriekš būtu jāinformē bērni un vecāki. Tas ļautu viņiem izteikt savu viedokli un, ja nepieciešams, atteikties no datu publiskošanas.


! Par šo un citu datu apstrāžu īstenošanu izglītības iestādē un labākās prakses piemērošanu, ņemot vērā gan bērna labākās intereses, gan tiesības uz datu aizsardzību, skolotājiem, pedagogiem un citām mācību procesā iesaistītām personām jāvēršas pie iestādes vai pašvaldības datu aizsardzības speciālista un iestādes vadības.


Būsim pateicīgi, ja skaidrojuma kvalitātes novērtēšanas nolūkos aizpildīsiet šo aptauju – https://www.visidati.lv/aptauja/10413182/