Lai iemūžinātu skaistus mirkļus, cilvēki bieži vien vēršas pie profesionāliem fotogrāfiem. Tā kā fotogrāfs arī vēlas veidot savu portfolio un publiski parādīt labākos darbus, lai piesaistītu jaunus klientus, ir svarīgi saprast, kā to darīt atbilstoši datu aizsardzības prasībām.
Piemēram, Grieta devās pie profesionālas fotogrāfes, lai iemūžinātu savu grūtniecību. Fotosesija noritēja veiksmīgi, un rezultāts Grietai patika. Pēc pāris nedēļām Grieta sāka saņemt apsveikumus par ģimenes pieaugumu no attāliem paziņām. Kā izrādījās, fotogrāfe Grietas fotoattēlus bija ievietojusi savā Instagram profilā, kuram seko vairāki tūkstoši cilvēku, tostarp Grietas paziņas, kā arī aprakstā bija norādījusi, ka modele ir Grieta. Grieta par nolūku publicēt foto nebija informēta, citādi nebūtu piekritusi, un tagad viņa izjuta negatīvas sekas. Savukārt fotogrāfe uzskatīja, ka fotoattēlu publicēšana fotogrāfu profilos ir ierasta prakse, tas nepieciešams viņas komercdarbības veicināšanai, Grietai ar to vajadzēja rēķināties.
Lai arī normatīvie akti paredz, ka, apstrādājot personas datus mākslinieciskās izpausmes vajadzībām, Datu regulas nosacījumi piemērojami ierobežotā apjomā[1] (visos gadījumos jāievēro principi![2]), tomēr cilvēku privāto sesiju gadījumā jāņem vērā, ka klienti pamatā paši iniciē fotosesiju, samaksā par to un bieži sagaida, ka fotoattēli tiks izmantoti tikai viņu personiskiem mērķiem, īpaši, ja radīti īpaši privāti foto. Gadījumos, ja fotogrāfs vēlas izmantot šādu komerciālu pakalpojumu ietvaros radītus fotoattēlus savu pakalpojumu popularizēšanai, uz šādu apstrādi būs attiecināmi visi Datu regulas nosacījumi. Līdz ar to ir jānodrošina klienta tiesību uz datu aizsardzību. Proti, jāinformē klienti par apstrādes mērķi, jāpiemēro atbilstošs tiesiskais pamats, kā arī jāņem vērā klienta kā datu subjekta tiesības pārraudzīt savu datu (attēlu) apstrādi.
Tiesiskais pamats
Par atbilstošiem tiesiskajiem pamatiem klienta fotosesijas attēlu publicēšanai var tikt atzīta piekrišana[3]. Tāpat šāda apstrāde var izrietēt no līguma, kas noslēgts ar klientu[4], savukārt tiesiskā pamata – fotogrāfa likumīgo interešu nodrošināšana – piemērošana šādos gadījumos ir maz ticama.
Līguma izpilde
Klienta un fotogrāfa intereses attiecībā uz datu apstrādi var tikt samērotas un iekļautas līgumā, kas tiek slēgts par pakalpojuma – fotosesijas sniegšanu. Līguma priekšmets var būt, piemēram, privātā fotosesija, kuras attēlus fotogrāfs neizmanto savām vajadzībām. Tāpat līgums var arī paredzēt fotogrāfa tiesības izmantot attēlus sava darba popularizēšanai, piedāvājot klientam, piemēram, zemāku cenu par fotosesiju, ja tiek piemēroti šādi nosacījumi. Šāda vienošanās atšķiras no Datu regulā noteiktās piekrišanas datu apstrādei un tiek uzskatīta par piekrišanu, kas sniegta līguma ietvaros.
Piekrišana
Attiecībā uz piekrišanu[5] jāatceras, ka tai jābūt brīvi sniegtai, konkrētai, apzinātai un viennozīmīga norādei uz klienta vēlmēm, ar kuru viņš paziņojuma vai skaidri apstiprinošas darbības veidā sniedz piekrišanu savu personas datu apstrādei.[6]
Veidam, kā piekrišana tiek iegūta, nav izšķirošas nozīmes. Vienlaikus fotogrāfam jāpatur prātā, ka atbilstoši pārskatatbildības principam viņam jāspēj pierādīt, ka piekrišana no klienta ir saņemta, līdz ar to tā būtu jāfiksē.
Fotogrāfam jāatceras, ka, ja apstrāde tiek veikta uz personas piekrišanas pamata, klients to var jebkurā brīdī atsaukt, tādā gadījumā fotoattēli no publiskās vides jādzēš.
Fotogrāfam arī jāpārliecinās, ka klients piekrīt attēlu izmantošanai brīvprātīgi un bez spiediena, nevis tikai tāpēc, ka citādi nevar saņemt pakalpojumu. Tas ir, gadījumā, ja pakalpojumu nav iespējams saņemt vai tiek piemērotas kādas citas negatīvas sekas, ja klients nepiekrīt savu attēlu tālākai izmantošanai fotogrāfa vajadzībām, šāda piekrišana nebūs uzskatāma par brīvi sniegtu, un līdz ar to nav uzskatāma par tiesisku un piemērotu datu apstrādes tiesisko pamatu.
Klientu informēšana par datu apstrādi
Atgādinām, ka, lai izpildītu Datu regulā noteiktās prasības attiecībā uz personu informēšanu pirms datu apstrādes uzsākšanas, fotogrāfiem jāizstrādā personas datu aizsardzības noteikumi[7], tie jāpublicē mājaslapā, ja tāda ir. Tāpat ar tiem var iepazīstināt klientus pirms līguma noslēgšanas vai vēlākais pirms fotosesijas uzsākšanas. Datu apstrādes noteikumos jānorāda arī apstrādes tiesiskais pamats, nolūki, datu subjekta tiesības attiecībā uz fotogrāfa veikto apstrādi, glabāšanas termiņš u.c. informācija.[8]
Būsim pateicīgi, ja skaidrojuma kvalitātes novērtēšanas nolūkos aizpildīsiet šo aptauju - https://www.visidati.lv/aptauja/10413182/
[1] Vairāk aicinām lasīt Inspekcijas sagatavotajā skaidrojumā #DVIskaidro “Datu apstrāde māksliniecisko un literāro izpausmju ietvaros” (pieejams: https://www.dvi.gov.lv/lv/jaunums/dviskaidro-07102022)
[2] Datu regulas 5. pants
[3] Datu regulas 6. panta 1. punkta a) apakšpunkts
[4] Datu regulas 6. panta 1. punkta b) apakšpunkts
[5] Vairāk aicinām lasīt Inspekcijas sagatavotajā skaidrojumā #DVIskaidro “Vai personas piekrišana ir universāls tiesiskais pamats datu apstrādei?” (pieejams: https://www.dvi.gov.lv/lv/jaunums/dviskaidro-09122022)
[6] Datu regulas 4. panta 11. punkts
[7] Privātuma politikas paraugs pieejams šeit: https://www.dvi.gov.lv/lv/sikdatnes-un-privatuma-politika
[8] Datu regulas 13. pants