Jau iepriekš esam skaidrojuši, ka cilvēkiem (datu subjektiem) ir tiesības pieprasīt informāciju no pārziņa (personas, kas nosaka datu apstrādes nolūkus) par to, kā tiek apstrādāti viņu personas dati. Kā noteic Datu regula, tad cilvēki var arī pieprasīt pārzinim veikt dažādas darbības ar viņu datiem, piemēram, tos labot, dzēst vai nodrošināt datu pārnesamību.[1] Šoreiz skaidrosim, kā rīkoties pārzinim, ja ir saņemts cilvēka kā datu subjekta pieprasījums.
1. Identificējiet datu subjektu!
Saņemot datu subjekta pieprasījumu, pārzinim sākotnēji jāpārbauda datu subjekta identitāte. Tas nepieciešams, lai novērstu risku, ka personas dati tiek izsniegti trešajai personai vai tiek veiktas citas darbības ar tādas personas datiem, kas to nav lūgusi. Ja ar iesniegto informāciju nepietiek, lai pārliecinātos par iesniedzēja identitāti, pārzinis var pieprasīt papildu informāciju.[2]
Ne vienmēr personas identifikācijai nepieciešama, piemēram, personu apliecinoša dokumenta uzrādīšana, autentificēšanās elektroniskajā vidē ar kvalificētiem identifikācijas līdzekļiem vai personas parakstīta iesnieguma pieprasīšana. Piemēram, ja pārziņa portālā cilvēkam ir izveidots lietotāja konts un tiek nodrošināta iespēja pašam labot datus vai nosūtīt ziņojumu no sava profila, personas identitāte jeb nošķiršana no citiem lietotājiem tiek pārbaudīta brīdī, kad persona ir ievadījusi korektu lietotājvārdu un paroli un pievienojusies sistēmā.
2. Noskaidrojiet pieprasījuma nolūku!
Iepazīstoties ar pieprasījuma saturu, vispirms skaidri jāidentificē, kādas tiesības cilvēks plānojis īstenot, nosūtot pieprasījumu, lai, to izpildot, tiek nodrošinātas atbilstošas datu subjekta tiesības. Lai nodrošinātu, ka pieprasījumos var skaidri saprast, kādu rīcību cilvēks sagaida no pārziņa, pārzinis var izstrādāt pieprasījuma formu, kurā formulēti iespējamie lūgumi.