#dviskaidro
Kļūdas sīkdatņu baneros

Savās Vadlīnijās sīkdatņu izmantošanai tīmekļa vietnē jau esam skaidrojuši labās un sliktās prakses piemērus sīkdatņu (cookies, sīkfaili) baneru jeb uznirstošo logu izvietošanai organizāciju tīmekļa vietnēs. Tāpat skaidrojumā “Kas man jāzina par sīkdatnēm jeb “cookies”?” sīkāk aprakstījām sīkdatņu būtību un apstrādes pamatojumus. Tomēr praksē joprojām sastopamies ar tīmekļa vietnēm, kurās sīkdatņu paziņojumi nav iekļauti, tie nefunkcionē vai nav izveidoti atbilstoši prasībām. Esam konstatējuši arī gadījumus, kur sīkdatņu paziņojums izveidots korekti, tomēr praktiski sīkdatnes vēl tiek apstrādātas, piemēram, ja izvēles sīkdatņu izmantošanai vietnes apmeklētājs nav piekritis.

Tamdēļ šajā skaidrojumā atkārtoti pievērsīsim uzmanību visbūtiskākajai un visvieglāk pamanāmajai neatbilstībai – nepareizi izveidotiem sīkdatņu baneriem.

ATGĀDINĀM, ka sīkdatnes, kas nav nepieciešamas tīmekļa vietnes funkcionēšanai, var ievākt tikai ar cilvēka piekrišanu!

Sīkdatņu banerim jābūt vienkāršam, bez liekas un maldinošas informācijas. Ar šī banera palīdzību lapas apmeklētājam ērtā veidā jāsniedz informācija par sīkdatnēm, kuras apstrādās bez cilvēka piekrišanas (funkcionālās), un par sīkdatnēm, kurām tam ir iespēja piekrist, ja ir šāda vēlēšanās. Ja tīmekļa vietnē ir plānots ievākt TIKAI funkcionālās sīkdatnes (tām netiek prasīta piekrišana), tad var sniegt īsu aprakstu un pievienot pogu, piemēram, ar nosaukumu “sapratu”. Ja tiek prasīta piekrišana neobligātām, piemēram, statistikas, pielāgota satura vai mārketinga sīkdatnēm, jādod iespēja piekrist vai nepiekrist. Jebkurā sīkdatņu banerī jāiekļauj arī saite (poga) uz plašāku informāciju, t.i. sīkdatņu politiku vai privātuma politiku, kurā iekļauts skaidrojums par sīkdatņu apstrādi.

Labās prakses piemērs, ja plānots apstrādāt neobligātās sīkdatnes, pamatojoties uz cilvēka piekrišanu

labais_piemers

Labās prakses piemērs, kad tiek apstrādātas tikai obligātās/tehniskās sīkdatnes

Labā prakse otrais piemērs

Organizācijai skaidri jānorāda, ko šis uznirstošais logs nozīmē un kādas sekas būs apmeklētāja izdarītajai izvēlei. Tāpat banerim jābūt attēlotam tajā pašā valodā, kādā apmeklētājs izvēlējies skatīt tīmekļa vietni – ja vietne ir latviešu valodā, arī banerim jābūt latviski. Tāpat ne mazāk būtiski, ka izvēle nevar būt izdarīta apmeklētāja vietā, piemēram, ieliekot jau iepriekš ķeksīti, un vizuāli baneris nedrīkst vedināt uz konkrētas izvēles veikšanu, bet gan jāveido to neitrālu. Ir arī jānodrošina, ka tīmekļa vietnē apmeklētājiem ir iespēja viegli atteikties no sīkdatnēm, kurām iepriekš sniegta piekrišana. Šo darbību nevajadzētu padarīt sarežģītu vai grūti pieejamu, un funkcionalitāte ir jānodrošina pašai vietnei, nevis jāuzliek apmeklētājiem pienākums to veikt, izmantojot pārlūka iestatījumus.

Tīmekļa vietnes apmeklētājam nedrīkst radīt iespaidu, ka bez piekrišanas neobligātajām sīkdatnēm, viņš mājas lapu nedrīkstēs apskatīt vai tā funkcionēs nepilnīgi.

Sliktās prakses piemēri no tīmeklī redzētiem sīkdatņu paziņojumiem

  • Baneris nav latviešu valodā (tīmekļa vietne ar domēnu “.lv” latvieši valodā), nav iespējas atteikties no neobligāto sīkdatņu apstrādes, nav saites uz plašāku informāciju:

Sliktais piemērs angļu valodā
  • Nav iespējas atteikties no sīkdatņu izmantošanas, nav informācijas par sīkdatņu apstrādi, respektīvi, nav saites uz plašākas informācijas sadaļu.
Sliktais piemērs 2
  • Iespēja atteikties no sīkdatņu izmantošanas nav pieejama pirmajā banera skatā, zem sadaļas “Vairāk informācijas” nav informācijas ne par datu apstrādi, ne sīkdatnēm. Tāpat piekrišanas poga izteikti izcelta, mudinot lietotāju piekrist sīkdatņu izmantošanai.  
  • Nav vispār sīkdatņu banera.
  • Nav iespēja atteikties no neobligātām sīkdatnēm, nav dota pieeja plašākai informācijai, kā arī maldīgi ir norādīts, ka apmeklētājam nav brīvas izvēles – piekrišana nevar būt brīva, ja tā ir dota kā vienīgais izvēles variants.

“Piemērs. Tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes (cookies) un trešās personas reklāmas un analītikas sistēmas. Ja Jūs turpināt izmantot šo vietni Jūs dodat piekrišanu sīkdatņu savākšanai un uzglabāšanai savā ierīcē. Poga [Pieņemt un turpināt].”

  • Nav pieejama plašāka informācija, tiek sniegta maldinoša norāde, ka klients, apstiprinot šo darbību, ir izlasījis privātuma politiku (kam šajā solī nevajadzētu būt nepieciešamam), un piekrišanas atsaukšana tiek uzlikta paša apmeklētāja ziņā, aicinot to veikt caur pārlūka iestatījumiem.
    Sliktais piemērs 3

Atgādinām, ka katrs tīmekļa vietnes uzturētājs un īpašnieks ir atbildīgs par godprātīgu attieksmi pret saviem esošajiem vai potenciālajiem klientiem, tāpat arī par viņu datiem. Datu apstrāde nav tiesiska, ja saistošās prasības netiek izpildītas. Tādēļ vēlreiz aicinām iepazīties ar Vadlīnijām sīkdatņu izmantošanai tīmekļa vietnē un publiski pieejamiem semināriem par šo tematu.

SEMINĀRI par sīkdatnēm:

https://www.youtube.com/watch?v=yktya_KGzIM (no 15:50)

https://www.youtube.com/watch?v=UHrpSO_xmwE

https://www.youtube.com/watch?v=7HHpiOtvSek

https://www.youtube.com/watch?v=V_DZWJHrq7s

 

Būsim pateicīgi, ja skaidrojuma kvalitātes novērtēšanas nolūkos aizpildīsiet šo aptauju - https://www.visidati.lv/aptauja/2103231148/.