Digitālā pēda ir unikāla datu izsekošana par lietotāja darbībām, saziņu vai darījumiem digitālajos nesējos, un to var izmantot, lai izsekotu lietotāja aktivitātes un ierīces. Šīs datu pēdas var atstāt internetā, datoros, mobilajās ierīcēs vai citos nesējos. Lietotājs var atstāt digitālo pēdu gan aktīvi, gan pasīvi, bet, kad digitālais pēdas nospiedums ir kopīgots, tam ir salīdzinoši pastāvīgs raksturs.
Kāpēc digitālā pēda ir svarīga?
Digitālās pēdas nospiedumi ir svarīgi, jo:
- Tie ir salīdzinoši pastāvīgi un, kad dati ir publiski vai pat daļēji publiski, piemēram, sociālo tīklu gadījumā, īpašniekam ir maz kontroles pār to, kā citi tos izmantos.
- Digitālais nospiedums var noteikt personas digitālo reputāciju, kas tagad tiek uzskatīta par tikpat svarīgu kā personas bezsaistes reputācija.
- Vārdi un fotogrāfijas, ko Tu ievietojat tiešsaistē, var tikt nepareizi interpretēti un neapzināti aizvainot trešo pusi.
- Privātai grupai paredzētais saturs var izplatīties plašākā lokā, potenciāli kaitējot attiecībām un draudzībai.
- Kibernoziedznieki var izmantot jūsu digitālo pēdu tādiem mērķiem kā pikšķerēšana, piekļuvei kontam vai viltus identitātes radīšanai, pamatojoties uz Jūsu datiem [1].
Aktīvā digitālā pēda |
Pasīvā digitālā pēda |
Aktīvā digitālā pēda tiek izveidota brīdī, kad lietotājs apzināti apmainījies ar informāciju par sevi, piemēram, publicējot vai piedaloties sociālo tīklu vietnēs vai tiešsaistes forumos. Attiecīgi visas ziņas, kas tiek norādītas tīmekļa vietnē veido daļu no lietotāja aktīvās digitālās pēdas. Ievērojot to, ka šī veida digitālā pēda veidojas no lietotāja rīcības, kas saistīta ar kādas preces vai pakalpojuma patēriņu, ir iespējams gan redzēt, gan tiešā veidā ietekmēt, kādu informāciju par mums citas personas (potenciālie darba devēji, dzīvesbiedri, draugi, partneri) šajā pēdas nospiedumā varēs izlasīt. |
Pasīvā digitālā pēda tiek radīta, kad tiek apkopota informācija par lietotāju, tiešā veidā neinformējot par to lietotāju. Tas ir slēpts process, kurā informāciju par mūsu uzvedību un interesēm tiešsaistē izgūst organizācijas, izmantojot tehnoloģiskus palīgrīkus (sīkdatnes, mašīnmācīšanās rīkus u.c.), kas analizē kontekstu, kāpēc esam izdarījuši konkrētu izvēli. Piemēram, sociālo tīklu vietnes un reklāmdevēji, izmantojot Tavas atzīmes “Patīk”, var Tevi profilēt un atlasīt Tev paredzētu saturu. |
Aktīvo digitālo pēdu veidojot, atceries – internets neaizmirst internets ir publiska vide, un mūsu darbības tajā var būt redzamas visiem.
Pasīvo digitālo pēdu veidojot, atceries – rūpīgi iepazīties ar privātuma politikām vietnēs, kuru piedāvātās preces vai pakalpojumus plāno patērēt.
Digitālās pēdas piemēri
Gandrīz visas tiešsaistes aktivitātes var veidot tavu digitālo pēdu.
Piemēram:
Iepirkšanās tiešsaistē
- Reģistrācija zīmolu jaunumiem. Izmantojot šādu pakalpojumu, tavu aktīvo digitālo pēdu veido fakts, ka seko konkrēta zīmola jaunumiem.Pasīvā digitālā pēda veidojas no tehniskās analīzes, cik ilgi esi vērojis attiecīgos zīmola jaunumus.
Internetbanka
- Kredītkartes konta atvēršana. Aktīvā digitālā pēda veidojas no fakta, ka izmanto konkrēta pakalpojuma sniedzēja kredītkarti, savukārt pasīvā digitālā pēda veidojas analizējot naudas plūsmu kontā un to, kādiem nolūkiem tērē savus finanšu līdzekļus.
Sociālie mediji
- Informācijas, datu un fotoattēlu koplietošana ar trešajām personām. Aktīvā digitālā pēda veidotos nepastarpināti no satura, kuru patērē, savukārt pasīvo digitālo pēdu veido, piemēram, grupu, kurās šo saturu ievieto, analīze un konteksts, kādā izmanto saturu.
Jaunumu lasīšana
- Lasīto rakstu un informācijas pārpublicēšana. Aktīvo digitālo pēdu veido ziņas pārpublicēšanas fakts un ziņas, par ko esi parādījis interesi, saturs, savukārt pasīvo digitālo pēdu veido personu loka, ar kuru dalies, analīze, tai skaitā avota, no kura iegūta ziņa (arī ziņas konteksta pētīšana), piemēram, piemērojot kādu no cilvēka piecām personības pazīmēm, balstoties uz ziņas saturu.
Veselība un fitness
- Lietotņu izmantošana veselības aprūpes saņemšanai. Aktīvo digitālo pēdu veidotu pats lietotnes izmantošanas fakts. Pasīvā digitālā pēda šajā gadījumā var veidoties no lietotnes izmantošanas regularitātes, kā arī tā, kādas lietotnes funkcionalitātes tiek izmantotas biežāk [1].
TOP 5 - Kā aizsargāt savu digitālo pēdu
- Izmanto meklētājprogrammas, lai pārbaudītu savu digitālo nospiedumu:
Ievadi savu vārdu meklētājprogrammās. Iekļauj savu vārdu un uzvārdu un jebkādas pareizrakstības variācijas. Ja esi mainījis savu vārdu, meklē gan pašreizējos, gan bijušos vārdus. Pārskatot meklētājprogrammas rezultātus, Tev tiks sniegta izpratne par to, kāda informācija konkrēti par Tevi ir publiski pieejama.
- Ierobežo personu datu apjomu, ar kuru dalies:
Katru reizi, kad sniedz savu personisko informāciju kādai no organizācijām, Tu paplašini savu digitālo pēdu. Padomā divreiz, pirms atklāj savu atrašanās vietu vai ceļojuma plānus, vai citu personisko informāciju.
- Pārbaudi savus privātuma iestatījumus:
Privātuma iestatījumi sociālajos tīklos ļauj Tev kontrolēt, kas redz Tavas ziņas. Pārskati šos iestatījumus un pārliecinieties, ka tie ir iestatīti tādā līmenī, ar kuru esi apmierināts.
- Neautorizējies ar Facebook:
Pierakstīšanās vietnēs un lietotnēs, izmantojot Facebook, ir ērta. Tomēr katru reizi, kad pieraksties trešās puses tīmekļa vietnē, izmantojot savus Facebook akreditācijas datus, Tu dod šim uzņēmumam atļauju iegūt tavus Facebook lietotāja datus — potenciāli apdraudot Tavu personisko informāciju.
- Programmatūras atjaunināšana un ierīces aizsargāšana:
Kibernoziedznieki var viegli piekļūt cietušā ierīcēm un datiem, izmantojot neaizsargātību programmatūrā. Tu vari palīdzēt to novērst, pastāvīgi atjauninot savu programmatūru. Vecāka programmatūra var būt neaizsargātāka pret hakeru uzbrukumiem. Iestati savā viedtālrunī piekļuves kodu, lai trešās personas nevarētu piekļūt Tavam viedtālrunim [2].