kampaņa

Noslēdzas Datu valsts inspekcijas rīkotā informatīvā kampaņa "Dati ir vērtība - sargā tos!", kuras mērķis ar sociālu eksperimentu un citām aktivitātēm bija veicināt jauniešu izpratni par personas datu aizsardzību, kā arī aicināt viņus pieņemt pārdomātus lēmumus pirms dalīties ar saviem personas datiem.


Kā viena no kampaņas aktivitātēm bija tirdzniecības centros veiktais sociālais eksperiments “Visu par neko. Neko par visu.”, lai noskaidrotu, vai jaunieši ir gatavi nodot savus personas datus apmaiņā pret dažādām vērtīgām balvām, piemēram, telefoniem un datoriem. Kopumā sociālajā eksperimentā piedalījās 186 jaunieši, no tiem 137 bija gatavi atklāt ne vien savus personas datus, bet dalījās arī ar sensitīvu informāciju par saviem ģimenes locekļiem, piemēram, atklājot reliģisko piederību, politiskos uzskatus vai filozofisko pārliecību. Vienīgi 34 jaunieši, iesākot pildīt datu aptaujas anketu, saprata, ka rīkojas nepareizi un dalību sociālajā eksperimentā tālāk neturpināja.

Kampaņas sociālā eksperimenta laikā Datu valsts inspekcijas eksperti visus jauniešu nodotos datus neatgriezeniski iznīcināja un skaidroja, kādas sekas un apdraudējumi varēja rasties, ja šis nebūtu tikai sociāls eksperiments, bet reāla ļaundaru krāpniecības shēma ar mērķi nozagt viņu personas datus. Eksperti aicināja jauniešus būt ļoti piesardzīgiem gadījumos, kad kāds bez maksas piedāvā balvas vai kārdinošas preces, vēl jo vairāk apmaiņā pret personas datiem, kuriem ir liela vērtība.


“Viena no interesantākajām atklāsmēm, ko guvu eksperimenta laikā, bija tas, ka daži jaunieši bija gatavi zvanīt un nodot pat savu vecāku personas datus, tostarp profesiju, politiskos uzskatus un nākotnes plānus, par spīti tam, ka tas varētu radīt riskus gan viņiem pašiem, gan arī viņu ģimenes locekļiem. Tas atspoguļo to, cik viegli jaunieši varētu pakļaut sevi un savus tuviniekus datu ļaunprātīgai izmantošanai, ja nav pienācīgas izglītības par personas datu aizsardzību,” teic Datu valsts inspekcijas Prevencijas nodaļas juriskonsults Artūrs Orlovskis.

“Eksperiments “Visu par neko. Neko par visu.” parādīja jauniešu attieksmi, cik viegli viņi ir gatavi riskēt, atdodot savus datus nezināmām personām, lai iegūtu “vērtīgu” preci vai pakalpojumu. Liela daļa jauniešu uzticējās un atdeva informāciju par sevi, ģimeni, kad sacījām, ka esam statistikas uzņēmums un, aizpildot anketu, ir iespējams laimēt vērtīgas balvas. Atklājot, ka šis ir sociāls eksperiments, daļa jauniešu atrunājās, sakot, ka norādītā informācija ir nepareiza. Tomēr, turpinot sarunu, izrādījās, ka nebūt tā nav. Izmantojot šodien pieejamos resursus, pat ar mazumiņu personas datiem, mēs jau varam izveidot cita tēlu, identitāti. Eksperimenta dalībniekiem atgādinājām, ka informāciju, kuru nododat nezināmam avotam, var izmantot ne tikai pret pašu personu, bet arī pret tuviniekiem, piemēram, dēla vārdā sūtīt mammai ziņas, ka ir noticis kāds negadījums. Ar šo eksperimentu un kampaņu “Dati ir vērtība – sargā tos!” aicinājām jauniešus kļūt par datu aizsardzības vēstnešiem savā ģimenē un draugu lokā,” saka Datu valsts inspekcijas Prevencijas nodaļas juriskonsulte Agita Silniece.

Kampaņas ietvaros notika arī aktīva komunikācija sociālajos tīklos, ik nedēļas atgādinot par svarīgākajiem datu aizsardzības aspektiem, kā arī radio konkurss, kura laikā klausītāji bija aicināti atbildēt uz jautājumiem par datu drošību. Līdztekus arī piesaistīti kampaņas vēstneši, kas savos sociālo mediju kontos aicināja piedalīties sociālajā eksperimentā un skaidroja ar datu aizsardzību saistītus jautājumus.