Meitene restorānā filmē citus cilvēkus, kuri sēž pie blakus galdiņa

Mūsdienās sociālo mediju satura veidošana ir kļuvusi par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu  gan profesionālā, gan privātā jomā. Foto un video materiāli no apmeklētiem pasākumiem, ceļojumiem vai ikdienas dzīves nonāk publiskajā telpā dažu sekunžu laikā. Taču, vai vienmēr aizdomājamies par to, kādi cilvēki tiek iemūžināti šajos kadros un vai drīkstam šo saturu publicēt?

Sociālo mediju satura veidotāji vai, kā mēs tos ikdienā saucam, influenceri, filmējot un fotografējot apmeklētās vietas un pasākumus, veidojot sadarbību materiālus, kā arī atspoguļojot savas ikdienas gaitas, savos materiālos var iekļaut arī citus cilvēkus — sadarbības partnerus, pasākumu dalībniekus. Tāpat video rullīšos var nonākt nejauši garāmgājēji vai citu publisku vietu apmeklētāji.

Piemērs. Megija Datiņa vēlas kļūt par restorānu apskatnieci – viņa plāno sadarboties ar ēdināšanas iestādēm un publicēt video apskatus savos sociālo tīklu kontos. Šajos video viņa ne tikai apskata ēdienkarti un interjeru, bet arī veido sižetus ar klientu viedokļiem vai filmē apmeklētājus tuvplānā, uzdodot viņiem jautājumus vai fiksējot viņu reakcijas. Šādos gadījumos cilvēki video ir skaidri atpazīstami un nenonāk kadrā nejauši, bet gan ir  apzināti iekļauti saturā.  

Ja izveidotā satura mērķis publicēšanai sociālajos tīklos nav sabiedriski nozīmīgu tēmu apspriešana[1], bet gan, piemēram, produktu reklamēšana, ēdienu un restorānu apskatu veidošana vai dalīšanās ar savu pieredzi nolūkā gūt labumu sev, tad tā tiek uzskatīta kā datu apstrāde komercdarbības nolūkos. Šādos gadījumos citu cilvēku dati tiek izmantoti kā daļa no komerciālā satura, lai piesaistītu uzmanību, veidotu savu zīmolu vai veicinātu sadarbību ar uzņēmumiem.

Ņem vērā! Ja Megija filmētu sevi un ēdienu restorānā, un kadrā nejauši būtu redzami citi apmeklētāji, kuri nav sižeta centrā, netiek īpaši izcelti vai apzināti filmēti, šāds saturs parasti netiek uzskatīts par personas datu apstrādi Datu regulas izpratnē.

Plānotajai datu apstrādei, kad satura veidotājs uzskata par nepieciešamu tā uzņemtajos video vai fotogrāfijās iekļaut arī citas personas, kuras pēc sejas vai kā citādi var viegli identificēt, ir jānodrošina atbilstība Datu regulas prasībām (piemēram, jāizvērtē, kāds būs tiesiskais pamats datu izmantošanai, cilvēki jāinformē par to, kāpēc notiek filmēšana un ka ieraksts tiks publicēts, kā arī jāizmanto cilvēku dati tikai tik daudz, cik tiešām nepieciešams).

Ieteikumi digitālā satura veidotājiem

Būsim pateicīgi, ja skaidrojuma kvalitātes novērtēšanas nolūkos aizpildīsiet šo aptauju  - https://www.visidati.lv/aptauja/10413182/ 


[1] Vairāk aicinām lasīt Inspekcijas sagatavotāja skaidrojumā #DVIskaidro "Personas datu apstrāde žurnālistikas vajadzībām" (pieejams: https://www.dvi.gov.lv/lv/jaunums/dviskaidro-personas-datu-apstrade-zurnalistikas-vajadzibam)

[2] Vairāk aicinām lasīt Inspekcijas sagatavotajā skaidrojumā #DVIskaidro: Kas jāievēro pārzinim, izskatot datu subjekta pieprasījumu? (pieejams: https://www.dvi.gov.lv/lv/jaunums/dviskaidro-kas-jaievero-parzinim-izskatot-datu-subjekta-pieprasijumu)