Datu valsts inspekcijas (turpmāk – Inspekcija) rīcībā ir informācija, ka atsevišķi telekomunikāciju pakalpojuma sniedzēji (turpmāk – komersanti) īstenojuši praksi, kur klientiem tiek piedāvāta dalība konkursā, par kuru kā “samaksa” tiek prasīta konkursa dalībnieka piekrišana saņemt komerciālus paziņojumus no komersanta, bez izvēles iespējas – piekrist komerciālu paziņojumu saņemšanai un pabeigt dalību konkursā vai nepabeigt pieteikuma aizpildīšanu dalībai konkursā, jo bez piekrišanas komerciālu paziņojumu saņemšanai, reģistrāciju konkursam nav iespējams pabeigt.
Pēc pieejamās informācijas var secināt, ka konkrētajā brīdī, kad klients aizpildījis savu pieteikumu dalībai konkursā, puses tādējādi vienojoties nodibina līgumiskās attiecības, kur viena puse (komersants) apņemas sniegt pakalpojumu – dalību konkursā, apmaiņā pret otras puses (konkursa dalībnieka) gatavību saņemt mārketinga paziņojumus.
Ja pārzinis ir pieprasījis sniegt personas datus to apstrādei, bet attiecīgie personas dati nav nepieciešami konkrētam mērķim, tad piekrišana šo datu apstrādei netiktu uzskatīta par brīvi sniegtu. Savukārt brīvi sniegta piekrišana attiecas tikai uz tiem personas datiem, kas ir nepieciešami attiecīgai datu apstrādei, kam persona ir devusi savu piekrišanu – konkrētajā gadījumā, dalībai konkursā. Līdz ar to pārzinis nedrīkst, kā papildus nosacījumu līguma izpildei, pieprasīt datu sniegšanu ar līgumu nesaistīta nolūka sasniegšanai, balstoties uz piekrišanu. Respektīvi, līguma noslēgšana jeb dalība konkursā ir jābūt iespējamai arī bez obligātas komerciālu paziņojumu piekrišanas no klienta saņemšanas.
Inspekcija vērš uzmanību, ka konkrētajā gadījumā - divi likumīgie pamati personas datu tiesiskai apstrādei, līguma izpilde un datu subjekta piekrišana, nevar tikt apvienoti.
Inspekcija norāda, ja komersants konstatē savā praksē līdzīgi pieļautas kļūdas, tad tam ir pienākums tās novērst un veikt datu apstrādi savas komercdarbības ietvaros atbilstoši Vispārīgajai datu aizsardzības regulai (turpmāk – Datu regula) un Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumam (turpmāk – ISPL).
Inspekcija aicina komersantus veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu trūkumus līdz 2022.gada 3.februārim.